neděle 3. června 2018

Broskvoně, kadeřavost a dvojité rytí.

Nejprve pár slov na úvod, když jsem minulý rok pořizoval na zahradu větší množství stromů - jabloně, broskvoně, jeřáby, kdouloně, mišpule, oskeruše,  rozhodně nebylo mým záměrem takové množství nových stromů, nicméně díky zdvojení objednávky se tak stalo a tudíž některé stromky dorazily dvakrát.

Nejvíce mi to vadilo u broskvoní - jabloní jsem totiž v druhé objednávce pořizoval zákrsky místo stromků na semenáčových podnožích v první verze a ostatní stromky byly spíše  pro doplnění, teď si nepamatuji jak moc kvůli tomu došlo k navýšení počtů, ale na tom až tak nesejde, klíčové pro tento příspěvek je, že u broskvoní došlo k prostému zdvojení - od každé odrůdy dostupné u Radima Peška ze Starých odrůd 2 kusy, s ohledem na to, že šlo i u těch prvních čtyř kusů jen o pokus, protože opravdu nejsme kraj na pěstování broskvoní, říkal jsem si, že už to opravdu jsou vyhozené peníze. :)

Na druhou stranu mi to ale umožnilo využít zdvojení k pokusné výsadbě.

Obvykle sázím do prosté hlíny, tak, aby stromky nebyly příliš zhýčkané a podobně jsem postupoval i v případě broskvoní, ovšem další 4 exempláře jsem hodil do záhonů po česneku, který byl zrovna volný a kde byla asi tak tři roky za sebou poměrně pečlivě kultivovaná půda - dvojité rytí.

V současné době výsadbu provádím tedy jak jsem psal, ale stromy samotné jsou cca v řadě a tuto řadu propojuji záhony, abych stromky motivoval šířit se s kořeny i mimo chudou jámu.

Po zkušenostech z letošního roku to vypadá, že nejlepší asi je stromky pořádně hýčkat a místo do klasické jámy vysadit do záhonů, protože rozdíl mezi broskvoněmi z prokypřeného a prohnojeného záhonu a broskvoněmi v luční půdě je obrovský.

Uvidíme, jestli se to nesrovná v dalších letech, nicméně plány byly takové, že jim budu nějaké živiny dosypávat, ovšem vrchem, jako to je obvyklé v přírodě. Jelikož mám nyní grelinette, mohu se věnovat i prokypřování, sice to nepůjde až tak moc do hloubky, ale věřím, že stromky to uvítají. :)

Ještě ke kadeřavosti - vybrané odrůdy by měly být odolnější jak vůči mrazům, tak kadeřavosti a zatím to vypadá docela nadějně.

Jde o odrůdy Primissima Delbard, Benedicte, Amsdenova a Semenáč z Předhoří.
Amsdenova v záhonu

Semenáč z Předhoří v záhonu

Primisima Delbard v záhonu

Benedicte v záhonu

Semenáč z Předhoří v prosté půdě

Primissima Delbard v prosté půdě

Amsdenova v prosté půdě

Benedicte v prosté půdě





Všechny fotografie pochází z 3.6.2018. Broskvoně s většími plody jsou v pozici méně exponované slunečnímu záření,, abych byl objektivní,  také v místě s větší vlhkostí. Ať už je příčina jakákoliv, či jde o souběh různých důvodů, rozdíly v životnosti stromků i plodů jsou pozoruhodné. :)






1 komentář:

  1. Dobrý den,

    chystám se z Bojkovic objednat broskve, která po zkušenostech odolává kadeřavosti?

    Díky Jitka

    OdpovědětVymazat