středa 5. července 2017

Zelenina

Jak jsem již psal v minulém příspěvku, zkusil jsem letos rozsáhlejší pěstování zeleniny.  Inspirací bylo dost, asi hlavním důvodem, kromě potřeby posunout  se dále, bylo, že mi konečně uvolňuje větší množství prostoru pro pěstování plodin.

Dříve podstatnou část prostoru zabíral česnek, v minulých letech vlastně také dýně a cibule.

Přes příliš zbrklý začátek brzy z jara se mi podařilo vypěstovat ze semínek vlastní sazeničky rajčat, klíčivost byla vysoká, v důsledku mé blbosti však došlo na vysokou úmrtnout vlivem příchodu chladného počasí v druhé polovině dubna.

Ještě 28.4. 2017 u nás napadl čerstvý sníh v množství větším než malém. :) Ovšem mrazíky byly  ještě v první půli května. Takže sazeničky měly opravdu co dělat, aby to rozdýchaly a spousta z nich to zabalila. I tak přežilo asi 11 sazenic rajčat z 47 vzešlých, přežily i chilli papričky, relativně slušně se popraly s chladem jalapenosky - přežilo 5, posléze 4, jednu jsem předal dále, v novém místě se ji však nelíbilo a rozhodla se zahynout. Habanerky dopadly ještě hůře přežily dvě z tuším 12 vzešlých.
 Takové fiasko mě nenechalo chladným a pustil jsem se do druhého kola předpěstování i přes asi dvouměsíční zpoždění to nedopadlo zle. Chytla se další semínka a i přes zpoždění to vypadá nadějně.

Kromě rajčat jsem se pustil do vysévání řepy, ředkviček, jarní cibulky, kedluben, hrášku, kukuřice, rukoly, nejhůře asi dopadl pokus s jarní cibulkou, velké fiasko byly také ředkvičky. Ano a melouny. No měl jsem příliš velké oči. :)

 Letos jsem po několikaleté pauze sadil i brambory, první v průběhu dubna a poslední snad koncem května či začátkem června, přesné datum si nepamatuju a co se evidence týče jsem nikdy nebyl extra důkladný.  Z 20 kg sadbových brambor byly použity dva balíčky po 5 kilech velmi raných a dva balíčky poloraných. Letos jsem vyzkoušel na většinu brambor metodu vycházející z biointenzivní metody a později sazené pod slámou, stejně jako během prvního neúspěného pokusu. V druhém případě šlo spíše o z nouze ctnost, jelikož bylo zrovna období sucha a už se mi nechtělo vytvářet další hluboce zrytý záhon. O to zajímavější třeba bude srovnání, pokud tedy druhý pokus opět nepožerou slimáci.

Neměl bych zapomenout ani na dýně a cukety. Co mě hodně ovlivnilo bylo pořízení knížky Carol Deppe - Nezdolný zahradník. Na základě této knihy jsem si posléze objedna semínka od Marka Kvapila. Rajčata Latah, ačokču, dýně Sweetmeat Oregon Homestead a cukety Costata Romanesco.  Z rajčat se chytlo asi 7 či 8 semínek z 15. Dýně 2x a nejlépe cukety - 4 z 5.

Ještě než jsem obednával z permasínek, zkoušel jsem dýně Blue Hubbard, cukety žluté a melouny sugarbaby, až na Blue Hubbard, kterému se, zdá se, daří dobře, ostatní dopadlo zle.

Žádné komentáře:

Okomentovat