sobota 15. července 2017

Prozatímní poznatky z česnekové sezóny 2016/2017

Tuto sezónu jsem trochu zariskoval. Bohužel jak už bývá poslední dobou zvykem, nezískal jsem od pana Kozáka sadbu, kterou jsem potřeboval, ale jelikož jsem chtěl zase o něco rozšiřovat osázenou plochu, řekl jsem si raději něco než nic a přijal odrůdy, se kterými jsem doposud neměl úplně nejlepší zkušenosti a vyzkoušel jsem zase jednu odrůdu, se kterou byly zkušenosti nulové. :)

Zároveň z důvodu příliš suchého počasí během prvního dvojitého rytí u nových záhonů a zároveň velmi mnoha činností sahajících mimo pěstitelské aktivity jsem nedokázal připravit dostatek čerstvých záhonů a sáhl tak po využití velké části plochy osázené již v minulém roce - tedy ono hříšné sázení česneku po česneku. :)

Vedle toho se mi ani nepodařilo zamulčovat většinu záhonů, jako v předcházejícím roce, ale pouze cca dva a půl záhonů o ploše cca 20 m2.

Dá se říci, že bylo založeno na solidní neúspěch, ovšem realita je taková, že ačkoliv ještě nemám sklizeno vše, vypadá to, že i když nebudu trhat žádné rekordy, výsledek bude slušný, pravděpodobně odpovídající či mírně překonávající sklizeň z minulého roku a především úspěšný s ohledem na osvědčené odrůdy.

Které to jsou u nás ve 450 metrech nad mořem, v Železných horách a jílovité poměrně kamenité půdě kyselejšího ph a jižní svah.

Bjetin, Havran a Havel. Tyto tři odrůdy pěstuji už dostatečně dlouho, abych dokázal posoudit, že  se jim tu daří.

Co se dalších odrůd týče.

Anton ukázal určitý potenciál, Lukan asi to, co jsem očekával a u Slavinu uvidíme zítra, u Benátčanu za týden či čtrnáct dní..

Než budu pokračovat, trochu odbočím a rozepíšu se o všech použitých odrůdách a záhonech.

Bjetin z vlastních zdrojů, na cca 25 m2.

Anton prvosadba na cca 40 - 50 m2.

Slavin čerstvá sadba cca 50 m2.

Necelých 80 m2 Havranu  sadby z vlastních zdrojů na záhonech provedených dvojitým rytím první sezónu, z toho dva a půl záhonů zamulčovaných.

Havel vlastní sadba cca 80 m2 - záhony zpracované dvojitým rytím dvě sezóny, ale první sezónu bez kulturní plodiny. Předminulý rok jsem měl více záhonů, než bylo třeba. :)

Lukan - vlastní sadba cca 65 m2.

Havran - cca 11(15) m2 čerstvé sadby od pana Kozáka.

Havel  - cca 11 (15) m2 čerstvé sadby od pana Kozáka

Cca 90 m2 odrůdy Benátčan, opět čerstvá sadba. 

Plochu zkusím ještě aktualizovat, pravda je, že veškeré záhony v podstatě krokuji a co se šířky týče - není stabilní, záhony od cca 70 - 80 cm na šířku až kolem 1,5 m2

Dohromady tedy cca 450 m2. Solidní výnos v konvenčních podmínkách by byl 450 kg a více, slušný asi kolem 400 kg.

Pokud bych se měl řídit tabulkami od Johna Jeavonse a ohledy na pracnost zvolené metody, 450 kg asi není nic, čím by se bylo třeba dvakrát chlubit, přiznám se však, že s ohledem na dosavadní výsledky mě upokojí cokoliv kolem 400 kg a samozřejmě čím více, tím lépe. :)

Zpět k záhonům -  příprava na letošní rok začala jako vždy na jaře, prvním dvojitým zrytím nových záhonů, tehdy ještě na sucho, hnůj dorazil až v létě.

Podzimní rytí začalo od září a ukončil jsem ho koncem října, přesně 30.10.2017. Od listopadu začalo vysazování, zabralo to listopad, prosinec a poslední odrůda, naštěstí jarního česneku, vyšla až na konec zimy a začátek jara (březen), který byl letos opravdu dlouhý.

S ohledem na nezamulčovaný česnek mi přálo štěstí a rok přinesl u nás dostatek srážek. Zároveň jsem se tupě neřídil kalendářem a odrůdově udávanou dobou sklizně, ale podle optického vzhledu rostlin.

Bjetin s Antonem jsem sklízel dle kalendáře - začátkem července, Lukan cca akorát možná o pár dní dříve. S Havlem jsem ale začal už 6. července, tedy skoro 10 dní před doporučovaným termínem, skončeno 8. července.

Většina Havranu (60 m2) sklizena už 9. července, zbytek (cca 30 m2)  15.7.2017.

Zbývá sklidit Slavin (zítra) a Benátčan - dle kalendáře až začátkem srpna, možná začnu už příští týden a dle stavu porostu by se zřejmě nestalo až tak moc, kdybych začal již tento víkend.

Takže oproti minulému roku, kdy jsem zřejmě sklizeň díky řízení se kalendářem především u odrůdy Havel lehce přešvihl letošek proběhl cca včas, možná lehce předčasně, s ohledem na skladovatelnost lépe dříve než později.
 
Pro ilustraci přikládám pár fotografií těsně před započetím sklizňových prací - z 2.7. odrůda Havran a Havel (ta žlutější).



Žádné komentáře:

Okomentovat