pátek 30. října 2020

Česnekové poznatky rok 2020 posadbové pokračování - odrůdy Havran a Havel

Čím déle pěstuji česnek, tím menší chuť mám dodržovat všechna užitečná a prospěšná doporučení, takže výsadbu převážné části česneku jsem letos dokončil už 27.10. 

Co se týče prostoru na výsadbu, toho je tentokrát dost, dokonce mám i dostatek česneku střední a menší velikosti, který je použitelný, i když už ne ideální, na výsadbu, takže pokud se mi nebude chtít příliš prodávat, vysadím i část z něj, ale prozatím si dávám aspoň na čas pěstební pauzu a konečně se odhodlávám dát dohromady nějaké použitelné údaje z letošní sezóny.

Za dobu pěstování se odrůdy Havran a Havel dokázaly prosadit jako klíčová součást mých pěstitelských snah.

 Srovnám-li tyto dvě konkrétní, těžko hledat vítěze, odrůda Havel má rok od roku stálejší výsledky, aspoň při mém způsobu pěstování to není váhový rekordman, ale podává stabilnější výsledky. 

Na druhou stranu má větší kazivost.

 Odrůda Havran má schopnost dosahovat extrémů - extrémně velkých i extrémně malých cibulí, je pálivější, esteticky atraktivnější, lepší trvanlivost a zákazníci ji preferují.

Ještě než přijdou číselné údaje - bohužel i po letech pěstování stále trpím nepořádností, takže u odrůdy Havran mohou být výsledky negativně zkresleny odrůdou Vekan, která dopadla jakž takž, ovšem ve srovnání s Havranem i Havlem znatelně hůře a jelikož se mi ji nedaří vždy spolehlivě identifikovat, tak mohlo dojít k přímíchání menších cibulí Havranu k Vekanu, tudíž u odrůdy Havran budu mít přesné údaje jen k česneku, který byl výběrové velikosti.

U odrůdy Havel, ačkoliv ji lze zaměnit s Bjetinem, tyto problémy nenastaly, protože malinkatých cibulí bylo tak zanedbatelné množství, že se mi to podařilo uhlídat.

 Odrůda Havel  - vysazeno 4593  stroužků o váze stroužků 38,836  kg a průměrné váze vysazených stroužků, 8,46 gramů (včetně 200 stroužků malé velikosti - o průměrné váze 4,47 gramů)

Z 4393 stroužků jsem sklidil přibližně 149,93 kg, z toho napadených  3,22 kg, z toho použitelné 1,18 kg. Během přípravy sadby byly objeveny i další napadené stroužky, o tom ale zase v jiném článku a nepochybuju, že občas jsme některé vadné stroužky přehlédli, při tom množství se to prostě přihodí.

Průměrná váha cibulí u odrůdy Havel na základě všech vysazených stroužků vychází 32,86 gramů.

Pokud uvážím průměrnou váhu evidovaných sklizených cibulí, tak jsou čísla komplikovanější, u prodaného česneku se mi to asi zcela přesně složit nepodaří, ale u česneku, který jsem ještě buď ještě neprodal nebo který jsem si třídil na sadbu, to jde poměrně snadno a průměrná váha vychází 131,66 kg ma 3548 cibulí, tedy 37,1 gramů.

U dohledatelného Havla prodaného před přípravou sadby mi vyšlo 13,42 kg a 378 cibulí, tedy průměrná váha 35,5 gramů.

Odrůda Havran - vysazeno 3181 stroužků o váze 24,05 kg, průměrná váha  7,54 gramů.

Kromě toho vysazeno 1072 stroužků o váze 4,57 kg, tedy průměrná váha stroužků 4,26 gramů.

Celkem sklizeno 125 kg?  z 4253 stroužků - průměrná váha na základě všech vysázených stroužků 29,39 gramů.

 Z toho 2000 stroužků získaných v průběhu přípravy sadby  o průměrné váze 33,315 gramů. 

Z důvodu zaměnitelnosti malých cibulí  odrůd Havrana a Vekanu jsou přesnější údaje bohužel nedostupné.

Celková váha odrůd Havran a Havel - přibližně  275 kg.

Finální údaje o celkové sklizni zjistím až po zvážení odrůd Vekan a Bjetin, což ještě chvíli potrvá, bohužel to pravděpodobně nebude více než 50 kg, tedy mnou nadějně vyhlížená meta 400 kg nebude ani tentokrát úspěšně překonána. S ohledem na průměrnou váhu odrůd Havran a Havel jsem i tak za letošní rok docela spokojen.













Žádné komentáře:

Okomentovat