úterý 8. prosince 2020

Maslostroj

 V letošním roce mi jedna nyní aktuálně bývalá kolegyně, kdo ví, třeba se zase vrátí:), doporučila k prolistování zajímavé internetové stránky - https://conovehonakopci.cz/ - a následně i http://www.domacimlekar.com/ - jelikož je zima, česnek, co jsem chtěl sadit, je v zemi, ostatní potenciální činnost je z větší části také hotovo a nic nehoří, navíc je brzy tma, tak mám roupy a řekl jsem si, že zkusím testovat něco z vyčteného.

Prozatím první pokus je domácí máslo - zatím ze dvou verzi - mléko z Běstviny za cenové náklady 10 kč/litr, nepasterizované a z Kraskova - cenové náklady 20 kč/litr, pasterizované.

 Z prvního se mi podařilo s pomocí elektrického šlehače vyrobit přibližně 90 gramů másla, mléko bylo odstáté dva dny.

Druhé jsem nechal tři dny a získal cca 120 gramů másla, v prvním případě byl mezistupeň cca 0,5 litru smetany, v druhém 540 gramů. Kromě másla zůstalo také 385 ml podmáslí, které v této podobě již není k dostání, protože se prý změnily chuťové požadavky zákazníků, jelikož je to fakt dobré, připadá mi to jako žvásty.

V prvním případě jsem kombinoval šlehač na šlehačku a na dodělání ručně - šlehač to málem nezvládl, časová náročnost přes 0,5 hodiny.

Ruční šlehání se ukázalo efektivnější, byť časově náročnější - přibližně 20 - 25 minut do šlehačky a dalších cca 10 - 15 minut do másla.

Chuťově výborné, pocitově skvělé, časově žádná hrůza, zvlášť když po večerech není jinak až tak moc co dělat, finančně celkem v pohodě, jelikož i po odstranění smetany nám stále zbylo mléko na pití či další zpracování. Jsem zvědav, jestli se, ponechám-li mléko dále odstávat, utvoří další várka smetany na další máslo, jelikož podle dostupných zdrojů by ze 5 litrů mohlo být získatelné až 220 gramů másla, zkusím pár dní čekat na další várku smetany. Fotografie níže - fázi se smetanou jsem nefotil. :)

Ještě ne zcela hotová šlehačka

Máslo a podmáslí
Hrudka másla

2 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Člověk si doma dokáže uvařit a udělat vlastně prakticky cokoliv. Stačí na to mít jenom chuť to dělat a pak ty správné věci. Třeba forma na debrecínku mi umožnila dělat si kvalitní domácí uzeninu. :) A další a další věci, které se dají dneska už běžně pořídit do kuchyně. :)

    OdpovědětVymazat