pondělí 14. srpna 2017

Letošní pěstování a prozatímní výsledky I (mimo česnek a stromy)

Česnek je skvělá plodina, ale když chci uvažovat kromě prodeje i o zvyšování potravinové soběstačnosti, je jasné, že s jedním druhem zeleniny a s ovocnými stromky, které postupně vysazuji a tím pádem zdaleka ještě řádně neplodí, prostě nevystačím, nehledě na každoroční výkyvy v počasí.

Co jsem teda letos zkusil?

 Poprvé trošku seriózněji rajčata a i přes počáteční úlety s předpěstováním plodí.

Musím pochválit odrůdu Latah od Marka Kvapila, která i přes pozdní květnové předpěstování nyní v srpnu v pohodě plodí a dozrávají. Podobně úspěšné bylo i Stupické rané.

Co se chuti týče  - vyzkoušel jsem "černé" odrůdy Black Cherry a Black Krim, mohu jen doporučit. Ovšem jsou citlivější na déšť, takže ideální pěstovat s nějakou formou ochrany, buď ve skleníku nebo s přístřeškem.

Největším prozatímním objevem byla cuketa Costata Romanesca, opět získaná přes Marka Kvapila, brzká plodnot, výborné plody uchovávající svou chuť i při velikostech, které klasické zelené i žluté cukety mohou jen závidět. Kousky o velikosti 2 kg jsou v kuchyni perfektně využitelné a semínka nejsou stále tak velké, aby při jídle obtěžovaly.

Další obrovskou výhodou cuket Costata Romanesca je jejich suchovzdornost. Letošek sice nebyl naštěstí dobrým měsícem pro testování odolnosti vůči suchu, ale rozdíl oproti dýním byl značný.

Zatímco všechny pěstované dýně, i když některé vypadají odolněji,  při pařáku a delším období sucha svěšují listy, s cuketami to ani nehne. :)

Co se plodnosti týče - od 6.7. 2017 do 6.8.2017 jsem sklidil ze 4 cuket cca 38 kg plodů. Tedy 9,5 kg z jedné rostliny.

Oproti tomu u obyčejné žluté cukety ve třech exemplářích za stejné období 20 kg - tedy 6,7 kg z jedné rostliny. Třetinový rozdíl ve prospěch Costaty Romanesco mluví sám za sebe. :)

Je pravda, že tato cuketa má tendenci vyrážet na cesty do okolí, zatímco žlutá se drží svého místa, ale místo naštěstí není něco, co bych musel řešit. :)

Již nějaký čas pěstujeme vedle česneku také cibuli - sklizená už je dávno, ale zvážená zatím nikoliv. Poměrně velkou čáru přes rozpočet udělalo letošní krupobití, nať byla hodně poškozená a sklízeli jsme už v červenci - někdy po česneku.

Letos jsem si prvním rokem zkusil také řepu a to rovnou více odrůd - čerenou cylindru a žlutou nebarvící vatiantu. Šlo o pár záhonků a tak jsem příliš neřešil výnosy, nicméně řepy pro vlastní spotřebu bylo dost.

Zkusmo byly i nějaké kedlubny - purpurové barvy - chuťově skvělé, byť menší.

Příliš mi nevyšlo pěstování hrášku - sice jsem si pochutnal, ale vynos sotva v úrovni toho, co jsem sázel do země a to nepočítám záhon, který jsem omylem zryl a kde později skončily dýně.

Velká bída byly i ředkvičky, v podstatě mi to všechno vyhnalo do květu aniž by byly použitelné kořeny. :)

Dýně - dýním se letos daří nadmíru - vytvořily si v místech záhonů vlastní džungli a rozlézají se bezohledně do okolí. :)

Máme tři odrůdy - klasika goliáš na kompoty. Sweet Meat Oregon Homestead přes Marka Kvapila a stejně jako cukety Costata Romanesca vyzkoušné na základě knihy Nezdolný zahradník, mimochodem doporučuji je koupi každému, kdo uvažuje o aspoň částečném samozásobitelství, ale i nejen těm, informací je dost k různým tématům,  už jen záleží na každém, jak se s tím popere. :)

A samozřejmě nesmím zapomenout na chilli papričky, na které mě nalákal kolega z práce. Nejsem žádný fajnšmerk, takže vystačíms klasikou - jalapenos a habanero. Zvláštěu habaněrek jsem si byl dost nejistý, jestli z toho něco bude, ale teď už vidím, že je to o trpělivosti. :) Plodí všechno a papriček bude více než dost. :)  Aspoň jalapeňosek určitě, habaněrek asi méně, na druhou stranu, s ohledem na jejich pálivost to asi ničemu neškodí. :)



Žádné komentáře:

Okomentovat