pondělí 6. června 2011

Čínská studie I

Nestává se často, abych na českém internetu narazil na článek, který by mě dal více, než chvilkové rudo před očima;) Tento článek budiž světlou výjimkou:)

Již nějaký ten pátek jsem si říkal, jak by bylo skvělé, kdyby se mi podařilo omezit, či dokonce zcela vyškrtnout, ve svém jídelníčku přítomnost masa.

První poměrně úspěšný pokus probíhal již před několika lety. V době kdy se mé značně prodloužené studium na vysoké škole zvolna chýlilo ke konci, tak ač z Modřan, pracoval jsem v nejmenované firmě v Horních Počernicích. Lenost považuji za přirozenou vlastnost většiny lidí a za sebe mohu říci, že rozhodně nejsem světlou výjimkou. Takže ačkoliv jsem dříve celkem často jezdil na kole, v důsledku dlouhodobého dojíždění na druhý konec města sportování skončilo a já tak trávil čas buď v posteli, sedačce MHD či v židli v práci. :) Když se k tomu přidají pozdní večeře a občas i dvě hlavní jídla denně, není divu že při "vysoké energetické náročnosti" kancelářské práce byly záhy znát výsledky:) Naštěstí se mi podařilo ve správný čas působení v této firmě ukončit a přesunout se podstatně blíže ke svému bydlišti. Po několikaleté přestávce jsem měl konečně solidní příležitost k pěstování nějakého sportu, opět cyklistiky:) Bohužel váha šla nahoru, takže bylo třeba začít něco dělat, dokud se situace naprosto nevymkla z kontroly. Tak jsem si řekl, že by nebylo špatné vrátit se k tradicím předků a omezit příjem masa na dva dny v týdnu. Spolu s cyklistikou to vedlo k rychlému úbytku nadbytečných kil a váha se z nějakých 76 či 77 kilogramů vrátila na 67, tedy váhu dříve obvyklou jen v plném běhu kolařské sezóny:) Hlavního cíle jsem dosáhl, takže časem pominul důvod k zachování jídelníčku. V současnosti si váhu držím lehce nad 70 kily a nijak zvláště mě to netrápí.

Abych se však dostal k meritu věci.:) Tak se stalo, že jsem jednoho dne narazil na již zmíněný velice zajímavý článek o "správném stravování". Ačkoliv trpím v některých směrech značnou důvěřivostí, jal jsem se i tak podrobit zdroj, z kterého článek čerpal, podrobnějšímu zkoumání. Došlo tedy jako obvykle na wikipedii:), jelikož jsem nenarazil na žádné přesvědčivé vyvrácení předložených informací, bylo jen otázkou času, než se odhodlám ke koupi knihy. Když se tak stalo, nezbylo než počkat, až kniha dorazí do mých rukou a těšit se na její přečtení. Minulé pondělí publikace dorazila z Anglie (koupil jsem levnější brožovanou verzi, v ČR je k mání kniha jen s pevnou vazbou a za cca dvojnásobnou cenu) a dal se do čtení. Odborná literatura mi v angličtině přeci jen jde trochu více ztuha, ale musím říci, že během týdne to bylo za mnou a tak mám nyní k dispozici spoustu zajímavých informací o které se s vámi v některém z dalších příspěvků rád podělím.:) Chápu, že zanícené masožrouty kniha asi nepřesvědčí, ale pro lidi váhající, jako jsem byl do nynějška já, může být její přečtení důvodem, proč když už ne zcela přestat, tak aspoň konzumaci masa, mléčných výrobků !!! a dalších, zdá se, že velice nezdravých potravin, podstatně omezit. Tak jsem si řekl, že zkusím vydržet nějaký ten čas (zkušební měsíc:) zcela bez masa a mléčných výrobků. Uvidím, jestli to zvládnu, uvidím jak velká změna to bude pro můj jídelníček, domnívám se, že by to paradoxně mohlo vést k docela solidnímu zpestření a hlavně uvidím, jestli půjde o změnu trvalou či opět dočasnou.:) Tak či tak, ke každodenní spotřebě masa už se vracet nehodlám v žádném případě a o mléčných výrobcích jsem se dozvěděl takové věci, že na ně zanevřu snad ještě více, než na to maso. :)

Doplnění z dubna 2012: Dopadlo to jako obvykle:), vše skoro při starém. Maso i mléčné výrobky dále dlabu, pravda, snad přeci o něco méně než dříve, no a zdravá strava, tam mám stále obrovské rezervy, prostě není vůle..snad to zlepší postupné přibývání úrody z vlastní zahrádky :)

1 komentář:

  1. Dobrý den, doporučuji se prokousat (doslova, články jsou někdy trochu obsáhlé, jinde trošku zmatečné a trochu se opakující) tímto blogem: http://vyzivujicitradice.cz/ Dá Vám trochu jiný pohled na věc a možná i na vegetariánství.

    Mě dalo to přečtení opravdu hodně. Zhubla jsem 9 kilo za třičtvrtě roku, protože jsem výrazně omezila cukr a naopak přidala kvalitní a různé maso (masové vývary, játra, vnitřnosti, hovězí, vepřové, slepice, zvěřinu, prostě pestrost). Díky tomu masu jsem neměla chuť na sladké. Samozřejmě stále hodně zeleniny, ale některou správně upravenou (např. ne syrové zelí, ale pouze to kysané). A zmizely i problémy se záněty dutin, křečemi v nohách atd. Vážně doporučuji ke čtení.

    Problém moderní stravy je totiž v margarínech, cukru a bílém pečivu. Dříve lidé jedli mnohem více masa, másla a mléčných výrobků na osobu a přitom rakoviny, cukrovky a další "moderní" choroby téměř nebyly. Jejich počet výrazně vzrostl až poté, co lidé přestali jíst máslo, sádlo a kvalitní maso.

    OdpovědětVymazat