sobota 15. srpna 2020

První poznatky ze sklizně česneku sezóny 2020

 V této sezóně jsem pěstoval odrůdy Havran, Havel, Vekan a Bjetin.  Se sklizní jsem začal začátkem července u Bjetinu a skončil 27.7.2020 s odrůdou Havel. Sklizeň se vyvíjela zajímavým způsobem. 

Odrůda Bjetin, u které jsem byl zvyklý na trochu lepší výsledky, přinesla poměrně zklamání.

Vekan, ke kterému jsem se dostal v podstatě omylem, dopadl docela slušně.

Odrůdy Havel a Havran dopadly výborně, byť třeba první sklízený záhon Havrana mě především zpočátku spíše zasmušil, s každým dalším záhonem naštěstí byly výsledky optimistější.

Ačkoliv konečná data o sklizeném množství česneku nejspíše nebudu mít dříve, než na podzim, až začnu připravovat sadbový materiál, s ohledem na dosavadní vzorky získané z prodeje odhaduji, že by celková sklizeň mohla dosahovat 350 kg +, v lepším případě i přes 400 kg. 

Snad se ve volném čase dostanu aspoň k posčítání a zvážení malých cibulí, ať mohu provést přesnější odhady u česneku sušeného v celku v sušárně.

 Několik dalších pozitivních zjištění - brambory jsou opravdu výborná předplodina pro česnek, v podstatě veškerý Havel byl sázený v záhonech, kde byly v předchozím roce brambory.

Na druhou stranu většina česneku odrůdy Havran byla pro změnu v záhonech, které na rozdíl od bramborových záhonů důkladně zpracovaných dobýváním, prošly pouhým výsevem hořčice, jejím posekáním a následně prokypřením grelinette a odstraněním plevelu. Žádná orba ani přerývání záhonů, přesto byl výsledek více než uspokojivý.

Z toho mi do budoucna plyne to, že v příštích letech si brambory, už s ohledem na pravděpodobně velice ubohý výsledek letošního roku a spoustu zbytečné práce, ve větším měřítku odpustím a raději se spokojím s vhodně zvoleným zeleným hnojením případně něčím jiným nenáročným na pěstováním a kompatibilním s česnekem.

Ačkoliv jsem byl varovám kolegou zemědělcem z blízké vesnice, že zelené hnojení nezaryté do půdy pouze vyčerpá půdu a ničím nepřispěje, musím říci, že toto se mi v praxi nepotrvrdilo, i když je možné, že se zarytím by byly výnosy ještě lepší? Mohu srovnávat pouze záhony, kde byla hořčice před zimou jen malinkatá se záhony, kde vyrostla obvyklé velikosti a v tomto případě jsem žádné zásadní rozdíly nepozoroval. Jenže to celé komplikuje odlišná rotace plodin - v druhém případě pouze česnek, hořčice, česnek, v prvém česnek, brambory, hořčice, česnek. 

Určitě pomáhá dlouhodobě budování půdní úrodnosti kravským hnojem. Velkou neznámou, proč bude těžké zobecňovat tento rok, je, že byl opravdu bohatý na srážky, s výjimkou března dubna, ale v tomto období česnek patrně ještě dokázal čerpat z vláhy získané v předchozích zimních měsících.

Další velkou neznámou je aplikace dřevěnoho popela. Velice se to doporučuje, použil jsem poměrně střídmou koncentraci, problém ovšem je, že zrovna v záhonech, které byly testovací - vždy jedna polovina s popelem a druhá bez, se mi ve zvýšené míře objevila sklerociová hniloba a zřejmě i háďátko. Ne až tak moc, aby to mělo zásadní vliv na celkový výsledek sklizně - odhaduji že sotva více než 200 z asi 13500 zasazených kusů, ale zrovna v místě, kde se choroby objevily ve větším, mi to hodně nabouralo testování. :)

 





Předběžné údaje o části sklizně - té již prodané -  u česneku ze sušárny, kde bývá převážně střední a větší česnek, zvláště u odrůd Havran a Havel, se pohybovala průměrná váha cibulí u Havla obvykle mezi 35 až 46 gramy. U jedné várky mi vyšlo 57 gramů. ale to je natolik odlišné, až se mi nechce věřit, že nedošlo k nějakému omylu. :)

U odrůdy Havran od 36 do 44 gramů.

U odrůdy Bjetin kolem 25 gramů.

U odrůdy Vekan 32 - 40 gramů.

Prodaný česnek všech zmíněných odrůd malé velikosti se pohyboval  mezi 14 - 18 gramy

Jak velký byl výchozí materiál? 

 

U odrůdy Havel 1903 stroužků o průměrné váze 9,03 gramů

                          1464 stroužků o průměrné váze 8,53 gramů 

                          1029 stroužků o průměrné váze 8,05 gramů


U odrůdy Havran 351 stroužků o průměrné váze 7,1 gramů

                            1230 stroužků o průměrné váze 7,2 gramů

                           1000 stroužků o průměrné váze 8,32 gramů

                             600 stroužků o průměrné váze 7,25 gramů 


U odrůdy Bjetin 708 stroužků o průměrné váze 7,07 gramů

                           300 stroužků o průměrné váze 7,9 gramů

                          300 stroužků o průměrné váze 6,1 gramů

                         400 stroužků o průměrné váze 6,2 gramů

                         100 stroužků o průměrné váze 5,6 gramů.

 

U odrůdy Vekan 1000 stroužků o průměrné váze 6,38 gramů.

 U všech odrůd jsem odlámal pacibulky a provedl jedno spíše hrubší odplevelení. Výsledek odrůdy Bjetin může být zkrelsen tím, že jsem se k odplevení dostal nejpozději. Co se týče odlámání pacibulek, nejdůkladněji se mi podařilo u odrůdy Havel, trochu hůře u Havrana. 

U zasazených stroužků menší velikosti mě poměrně příjemně překvapily jak odrůdy Havran, tak Havel, i přes průměrnou váhu zasazených stroužků 3,7 - 5,22 gramů narostlo docela slušné množství solidních cibulí, ovšem to může být zkresleno na vláhu vydatným rokem.

Prozatím vše, až budu mít další použitelné údaje o sklizni, doplním.

                      





                            

1 komentář:

  1. Dobrý den, díky za tipy a super poznatky. Letos mě taky čeká první sklizeň česneku, tak jsem na to fakt zvědavý, jak to dopadne. Jen to zkouším na záhonech pro vlastní potřebu, ale říkal jsem si, že po loňském cuketovém a dýňovém šílenství, kdy toho máme naložený plný sklep a mrazák, zkusíme zase něco trochu jiného. :)

    OdpovědětVymazat