středa 23. dubna 2014

Švestky

Z vyprávění pamatuji, že Železné hory byly dříve něco jako švestkový kraj. Však si také každý pálil vlastní slivovici.. Z dob dětství mám ještě nějaké vzpomínky na poslední přežívající exemplář, i ten nakonec skončil pokácením a to už  může být i více než dvacet let.

Z ne tak dávné minulosti pamatuji 6 jabloní a jeden ořešák, ze kterých v současnosti dožívají tři jabloně, spartan a dvě, co nedokážu identifikovat Plodí jen dvě, třetí pravděpodobně přišla v dobách redukce o opylovače. Jelikož jednou také dožijí a připadá mi, že už k tomu nemají daleko, rád bych to nahradil něčím jiným a jelikož jabloň po jabloni není zrovna dobrý nápad, rozhodl jsem se vrátit ke švestkám.

I jako laik vím, že u švestek je dobré dávat pozor na odolnost vůči šárce. Takže první volba byla "Jojo", která by měla být vůči tomuto neduhu resistentní.

 V letošním roce jsem přidal Topfirst a na podzim bych rád přihodil ještě jednu. Tím budou asi stromy přímo u domu na delší dobu vyřešeny a pak nezbývá než čekat a těšit se z větší a větší úrody.

Každopádně plánuji i další výsadbu - ačkoliv švestky nesnesou srovnání ve skladovatelnosti s jablky či některými odrůdami hrušek, při dobré skladbě lze mít zásobu čerstvých plodů od poloviny července až do října a přesně toho bych rád dosáhl...:)

Pro ilustraci fotografie prvního exempláře sázeného minulé jaro - dočkal jsem se příjemného překvapení ohledně množství květů, snad z toho bude i dost plodů, na knedlíky už by to stačit mohlo;) Fotografie je z 14.4. O týden později jsem bohužel nefotil, ale květů ještě znatelně přibylo...:)


Žádné komentáře:

Okomentovat